Sunday 7 February 2010

Samernas nationaldag!


Sedan 1992 firas Samernas nationaldag den 6:e februari. Jag hade inte koll på detta och var tvungen att läsa på lite om denna minoritet som lever i samma land som jag. Kommer inte ens ihåg att man i skolan fick lära sig något om dem. Idag finns det visst 17000 samer i Sverige och jag tog för givet att de flesta är renskötare (varför vet jag inte, har nog läst för mycket Plupp) men visste ni att de flesta Svenska Samer bor i Stockholm? Så Stockholm borde vara Sveriges största sameby :) och inga renskötare har jag sett här!

Hade gärna gått förbi Skansen för att lära mig mer men hade inte tiden. Var det någon av er som hade vägarna förbi eller kan något om Samehistorian så berätta gärna.
Roligt att så många av er hade känslor när det kommer till mumintrollen. De får fortsätta bo i mitt kryddskåp och kanske låter jag dem firas detta år...


Bild lånad från Skansen.se

No comments:

Post a Comment