Sunday 17 January 2010

Hatchiko

Var uppe i god tid i morse och vi unnade oss en hotellfrukost på Anglaise. De har ett helt okej frukostbord men det slog inte den brunch vi fick hemma hos sambons syster igår. Känner mig nöjd iallafall.

Vi såg filmen Hatchiko (regiserad av Hallström) med Richard Gere i huvudrollen. Det är en fin film som bygger på en sann och helt fantastik historia om en hund i Japan. Jag kände inte till historien innan jag såg denna film som är mycket sorglig (det rinner faktiskt tårar på mig nu när jag läser wikipedia, så mesig man blivit). 1924 fanns det en professor i Tokyo som brukade få följe och möte av sin hund Hatchiko till och från tåget. En dag avled professorn vid universitetet och Hatchicko fortsatte under tio års tid att vänta på din husse som aldrig kom hem. Man kan tycka att det är töntigt att fälla tårar för denna hund och det är svårt att förklara men det var fler än jag som snörvlade i biosalongen.
Själva filmen utspelar sig i USA men det är den Japanska historien det bygger på. Du kan se en staty av Hitchiko vid Shibuya Station och han finns även uppstoppad vid Nationalmuseumet i Tokyo (kan gissa på att detta kommer att bli en ny uppsving kring detta som turistattraktion). Den 8/4 hedras han varje år och folk valfärdar till statyn för att lägga blommor. Han har blivit en nationalsymbol för lojalitet.
Jag rekomenderar att ni ser filmen när den kan hyras eller gå på tv om ni inte vill sitta rödgråtna ihop med en massa andra. Rekomenderar filmen!!!


Bild lånad från swaggies.blogspot.com och IMBD

No comments:

Post a Comment