Saturday 16 January 2010

Plupp

Idag har jag varit barnvaktåt min sambos systerbarn. Det var mysigt och gick bättre än förväntat. Sambon bakade god semlor ihop med dem (det är lite tidigt men men) och de blev väldigt fluffiga och goda. Väluppfostrade var de också när de satt och väntade på instruktionerna på hur de skulle gröpa ur sina semlor (de är tre och 1,5 år gamla). Jag var superimponerad!

Barn har så roliga uttryck och många gånger är de mycket smartare än en själv (de har en tendens att komma på smarta lösningar). Vi läste en massa böcker och jag fastnade i en gammal favorit som kanske inte är den roligaste boken men jag tycker att den är så fin och det är Plupp.
Brukar ni läsa den?

Om ett par veckor ska dessa barn flyga till Thailand och treåringen hade en del roliga frågor om det;
Finns det hajar i vattnet?
Kommer jag att bränna mig i solen?
Vad ska jag ha för skor så att krabborna inte biten mig på stranden?
Bits de randiga fiskarna i vattnet?
Ser drakfrukten ut som en drake?
Vart kom alla dessa frågor ifrån?

Jag sa självklart att det kryllar av hajar, att hon måste täcka sig från topp till tå, alltid ha skorna på och akta sig för drakelden...

Bild lånad från lilla bokhyllan.

7 comments:

  1. Mums vad gott med semlor det är det bästa jag vet. Kanske du kan skriva ner receptet.
    Du är välkommen att slå dit ner i min soffa med en kopp te efter en god middag.

    Kram Mia

    ReplyDelete
  2. Det lät gott med semlor, kanske något att göra i morgon söndag. Tack för att du tittade in till mig så jag hittade till dig.
    Roligt när jag läser om dig i din profil så låter det som mig " rastlös själ" mitt i prick.

    Anna

    ReplyDelete
  3. Hi hi bra att du sa som du sa till dom!! Du verkar vara en klok människa!!

    Plupp är ju helt underbar!!
    Hoppas du får en mysig söndag!
    /Eva

    ReplyDelete
  4. Det är kul att baka med barn. Men det underlättar ju om det faktiskt är sansade nog att vänta på instruktioner ;). Plupp är jättefin och jag gillar dessutom det underliggande budskapet om att värna om djur och natur.

    Måste komma ihåg att gräva fram boken till dig dig...

    Ha en fin söndag!
    Kram
    Cathrin

    ReplyDelete
  5. Semlor är så goda, det är nästan så att jag inte borde baka några, för jag blir beroende = )! Barn är härliga!

    Kram L-L

    ReplyDelete
  6. Ja, dom kan få ur sig dom mest roliga och konstiga saker, dom små liven...! Bra svar hade du i alla fall;)

    Semlor är ju så gott! Hade tänkt att vänta ett tag till, men ändrade mig plötsligt igår, så idag ska här bakas!

    Ha en skön söndag!

    Kram Pernilla

    ReplyDelete
  7. Underbar header du har!

    Ja, det finns många tankar och funderingar i små barn huvuden. Mycket rör sig i dem. Det är så härligt då de är spontana. Kram Stina

    ReplyDelete