Thursday 28 January 2010

Pojke eller flicka

Det blev tyvärr ingen hämtning av kjolen idag utan den hämtas istället på lördag så visar den på då istället. Det var en massa rivna elledningar och signalfel idag, ni vet det som händer varje år när det faller lite snö :)

Istället ska jag försöka läsa på lite om försäkringar och diverse andra saker som jag måste ta tag i innan vi två blir tre. Försäkringskassan verkar ju jätterolig att ha och göra med...

Nu blir jag lite personlig och jag hoppas att det inte bringar otur. Vi har inte tagit reda på vad det blir och ska inte göra det heller. Hoppas bara att det blir ett friskt barn men det är roligt att gissa under tiden vad man tror att det blir och vad det är för en liten krabat (kommer den att vara lugn som sin pappa eller lika pratsam som jag, kommer den att ha ljust eller mörkt hår...). Jag tror att det blir en flicka då vi är många flickor på min sida men vi får se. Hittade detta och vet inte riktigt vad som stämmer men det var roligt att läsa iallafall (dock oviktigt):

1. Titta ner. Enklaste sättet är att bara ta en titt söderöver: Är magen låg väntar du en pojke, är magen hög blir det en tjej.

2. Räkna hjärtslag. Nästa gång barnmorskan lyssnar på din bebis hjärtslag så lyssna lite extra nog på vad hon säger. Har bebisen en hjärtfrekvens på 140+ slag per minut är det ett litet flickhjärta som slår. Är hjärtfrekvensen på under 140 slag per minut är det ett killhjärta.

3. Godisgris? Har du fått ett omättligt sug efter surt och salt? Då väntar du en pojke. Om du istället bara måste ha glass var och varannan dag så blir det en flicka.

4. Indiansk visdom. Enligt en legend om Mayaindianerna kunde de förutsäga könet på barnet genom moderns ålder. Jämför din ålder det år du blev född med årtalet då du blev gravid. Är båda jämna eller udda blir det en flicka, är en jämn och en udda blir det en pojke.

5. Fet och finnig. Får du tillbaka din värsta tonårshy under graviditeten med finnar och fet hud? Då ruvar du på en flicka. Enligt myten så stjäl bebisflickan sin mammas skönhet?

6. Ringlekar. Knyt en tråd i en ring, till exempel din vigselring. Låt ringen hänga framför magen. Om ringen snurrar i en cirkel blir det en pojke, om den pendlar fram och tillbaka gömmer sig en flicka i magen.

7. Bosatt över toastolen? Led du av illamående hela första trimestern - eller kanske fortfarande? Då tyder det på att en liten tjej kommer att titta ut. Slapp du morgonillamående lär det bli en kille.

8. Det hänger på benen. Har du tjocka och svullna ben så blir det en pojke. Har du istället tunna och smala ben så blir det en flicka.

9. Kolla sängläget. Om du tycker det är skönast att ligga på vänster sida väntar du en pojke, föredrar du höger sida blir det en flicka.

10. Kinesiska befruktningskalendern. Antik kunskap som sägs kunna förutsäga könet genom att jämföra ditt födelsedatum med datum för befruktningen.

Stämde något in på er?

Valde denna bild idag då jag blev så förvånad men på ett bra sätt när jag läste om Persbrandts tatuering. Hav verkar speciell och så väldigt matcho på något sätt och sedan verkar han ha smält totalt. Tatueringen är hans sons handavtryck. Bild lånad från carro.chic

4 comments:

  1. Tyckte också att det var lite kul att ägna mig åt "hokus pokus" när jag var gravid. Ettan, fyran och åttan stämde på mig.

    ReplyDelete
  2. Jo, muggen kommer från butiken Norrgården i Falun. Men den finns att köpa hos alvashus.se också.:-) Kram Stina

    ReplyDelete
  3. Jag tror inte att något stämde in på mig har känt mig nästan lika dant alla tre gångerna. Men har då inte testat de där datum sakerna.

    Kram Mia

    ReplyDelete
  4. Vi visste inte heller könet på något utav våra barn. Det är roligt med en överraskning när det är dags. Jag mådde mer illa med lilltjejen. Min mage var rund och "fin" med sonen, med dottern var magen bred och mer som en jättestor tjockmage(hmm svårt att förklara). I allmänhet mådde jag bättre och var gladare när jag gick med sonen.
    Kram Jenny

    ReplyDelete