Friday 4 September 2009

Istanbul


Var iväg en weekend till Istanbul i våras och det var en härlig stad med lite av varje.
Vi fick tag i så billiga flygbiljetter via SAS att vi nästan fick skämmas och hotellet var också mycket prisvärt. Det som inte kändes prisvärt var det Turkiska badet som jag lurade på min sambo att vi skulle testa. Min upplevelse var nog bättre men förväntningarna ska nog inte vara allt för höga om man önskar en ordentlig skrubb.
Det är vackert längst vattnet och det är mödan värd att vandra vilse då man hittar härliga gränder med Turkiska läckerheten till 10% av priset på turistplatserna.
Jag tycker att jag blivit så resvan att jag inte borde gå på lurerier och så men oj så fel man kan ha. När vi vandrade längst floden kom en skoputsare som gjorde det klassiska tricket att han tappade sin putsar borste. Jag var snäll och sprang ikapp honom med den och helt plötsligt hade jag en putsare på fötterna som skulle ha mina pengar. Grrr! Man kan inte bli annat än arg på sig själv.

Hur som helst så kändes Istanbul som en romantisk saga för mig och jag kan varmt rekommendera en helg där. Fyra dagar är en perfekt försmak av vad resten av Turkiet kan erbjuda.

No comments:

Post a Comment