Tuesday 8 December 2009

Tänkvärt

Idag blir det ett inlägg till Roffe Nilsson som kommenterade mitt senaste inlägg.

Först och främst tack för ditt inlägg. Jag blir glad att jag engagerar och samtidigt fick du mig att tänka på detta med hemlösheten en gång till.
Min mening var aldrig att göra reklam för hemlöshetsindustrin. Precis som du tycker jag att det är sorgligt att ett land som Sverige ska behöva ha människor som bor på gatan. Jag menar hur fantastiskt är inte detta pytteland? Vi har inte varit i krig på herrans massa år så vi vet igentligen inte hur bra vi har det.
På mitt företag där det bara handlar om hur mycket pengar som är i omplopp hela tiden och vilka jeans man ska ha på sig så tycker jag att det var mycket vettigt att vi fick spendera en dag på ett ställe som Stadsmissionen (det låter ytligt jag vet men det är så det är).

Precis som du så har jag många gånger ifrågasatt hur mycket av den peng jag skänkt som faktiskt går till det ändåmålet jag vill att det ska gå till. Är det bättre att avstå från att skänka en peng då istället? Jag vet faktiskt inte och har inte efter min upplevelse blivit klokare men det jag kände var att det fanns en otrolig värme i lokalerna där jag vistades. Jag blev mer medveten om ett par av de problem vi har i Sverige och det fick mig till att stanna till och tänka. Förhopningsvis kände några fler av mina arbetskamrater samma sak och det kanske kommer att förändra dem lite när de möter en mindre gynnad människa nästa gång.

Hur man ska lösa detta med hemlösheten vet jag inte. Jag håller helt med dig om att det system vi har som inte verkar funka ska hjälpa snarare än själpa och har du en lösning så lyssnar jag gärna. Tills dess kommer jag att köpa min Situation Stockholm och fortfarande tycka att detta antagligen var den bästa företags julklapp jag någonsin fått.

1 comment:

  1. Hade inte kunnat skriva det bättre . Blev så chockad när jag läste hans kommentar igår att jag inte visste vad jag skulle skriva. Hur hittade han dig? Jag fortsätter också att köpa min Situation Stockholm.

    ReplyDelete