Thursday 10 December 2009

Pepparkakans dag!

I går var det pepparkakans dag. Ja visst är alla dessa dagar skapade för att handlarna ska sälja mer men jag gillar det ändå för då får jag en extra ursäkt att äta pepparkakor, bullar, våfflor eller vad det nu kan vara.
Jag avnjöt mina pepparkakor tillsammans med lite hjortronsylt. Mums!


Lite roligt mindre viktigt vetande:

De första pepparkakorna bakades till bröllopet mellan kung Magnus Eriksson och Blanka av Namur. Pepparkakorna bakades ofta av nunnor och såldes som medicin för diverse åkommor på apoteken. Unionskonungen Hans ordinerades pepparkakor mot sitt dåliga humör av sin doktor och fortfarande lever myten att man blir snäll av pepparkakor...
Glöm inte att slå pepparkakan i tre delar så att du får önska dig något!!!


2 comments:

  1. Den dagen missade jag vi hade knäckens dag. Trevligt att få lite mer om pepparkakorna. Just nu skulle jag nog behöva äta lite pepparkakor för att bli lie snällare. Hela hemmet är upp och ner.

    Du får ha en trevlig dag

    Kram Mia

    ReplyDelete
  2. Tänk att jag då lyckades pricka in pepparkaksbaket utan att ens veta om denna stora dag!;)
    Mina arbetskamrater har lite roligt åt mig, för jag brukar alltid upplysa dom om såna viktiga saker som kladdkakas dag, ostkakans dag (utan att veta vilken dag den egentligen infaller) och nu har jag alltså en dag till jag kan informera dom om!

    Ha det bra!

    Kram Pernilla

    ReplyDelete