Wednesday 28 October 2009

Omställningen från sommartid gör folk trötta

En studie i Storbritannien visar att omställningen från sommartid gör folk trötta.

Enligt undersökningen går produktiviteten ner med 50 procent veckan efter omställningen till normaltid (som ofta kallas vintertid). 14 procent fick så lite gjort att chefen klagade. Åtta procent orkade inte ens gå till jobbet, enligt tidningen Daily Telgraph. I Sverige har visst ingen liknande undersökning gjorts. Jag förstår dock inte hur detta kan stämma då det inte ens blir någon skillnad i England när man ställer om tiden.



Själv tycker jag att det varit ganska skönt. När man vaknade i söndags så blev man glad åt att klockan var så lite och sedan kändes det som att man hann med massor av saker (allt bara pga den där extra-timmen). I morse var vädret okej och då trodde jag nästan att jag försovigt mig bara för att det var så ljust. Jag klagar inte!


Bild lånad från blogg-expressen.se

1 comment:

  1. Kul att du kikade in hos mig, så jag hittade hit! :)
    Jag är nog mer trött när vi ställer om klockan till sommartid faktiskt. Nu blir det lite sovmorgon o det gillar vi ju!! ;)

    Jeanette

    ReplyDelete