Thursday 17 September 2009

Cirque du Soleils ”Saltimbanco”













Känner mig upprymd och nöjd efter mitt besök i Globen. Såg Saltimbanco med Cirque du Soleil och har sett en show tidigare i Albert Hall i London och den var mycket bra men så var även denna.

Staden är det centrala temat i ”Saltimbanco”, olika kulturer, människor, språk, ljud och livsstilar. Föreställningen tar åskådaren på en metaforisk och akrobatisk resa rakt in i stadens hjärta. En magnifik show med akrobatik på högsta nivå varvat med dans, teater och spektakulära kostymer. Kompositör är René Dupéré och hans idé var att skapa musik som påminner om staden och dess puls.och det var helt underbart.

Det finns så många fantastiska artister och akrobater och de som är med i dessa uppsättningar är i särklass och det är lite annorlunda saker de gör. Hon som sjöng hade en otrolig röst och han som var mimiker var också duktig och fick mig att skratta så jag grät. Det var en bra show helt enkelt. Tyvärr känns det som att vi Svenskar inte riktigt fattat vad denna show är. Det var nämligen ganska tomt på läktarna men det gjorde inte mig någonting så jag hoppas att det inte störde aktörerna.

Tack så mycket för att ni förgylde min kväll och bjöd på er själva. Kan varmt rekomendera föreställningen!

Bild från kulturbloggen.com


No comments:

Post a Comment